Algemene Voorwaarden
ARTIKEL 1. DEFINITIES
1.1. Kristel Hermans Architectuur: de eenmanszaak Kristel Hermans Architectuur, gevestigd te Ell en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 59429976 en ingeschreven bij het Bureau Architectenregister onder registratienummer 1.131201.020.
1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Kristel Hermans Architectuur een overeenkomst is aangegaan.
1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.
1.4. Diensten: alle diensten die Kristel Hermans Architectuur voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het (als architect) maken van belevingsplattegronden en gebouwontwerpen en het bouwtechnisch uitwerken ervan. Tevens het geven van (online) workshops, sessies en trainingen met betrekking tot natuur en natuurbeleving, natuurlijk en natuurinclusief bouwen, duurzaamheid en het creëren en vormgeven van plekken of de begeleiding hierbij.
1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Kristel Hermans Architectuur en de klant op basis waarvan Kristel Hermans Architectuur de diensten zal gaan uitvoeren.
1.6. Informatie: alle gegevens die de klant aan Kristel Hermans Architectuur aanlevert.
1.7. Schriftelijk: per brief, e-mail of digitale berichtgeving zoals WhatsApp.
1.8. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijke- en persoonsgegevens die door de klant en/of Kristel Hermans Architectuur worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.
1.9. Website: www.kristelhermans.nl.
ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Kristel Hermans Architectuur gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Door een akkoord via de e-mail, en expliciet akkoord te geven, verklaart de klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.
2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.
2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Kristel Hermans Architectuur zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst.
2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.
2.6. Kristel Hermans Architectuur mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten.
2.7. Als Kristel Hermans Architectuur de algemene voorwaarden wijzigt, zal Kristel Hermans Architectuur de klant hiervan per e-mail op de hoogte stellen.
2.8. In geval van een wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene voorwaarden.
2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Kristel Hermans Architectuur en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.
ARTIKEL 3. AANBOD
3.1. Als een aanbod van Kristel Hermans Architectuur een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 30 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 30 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van beschikbaarheid.
3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Kristel Hermans Architectuur het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.
3.3. Kristel Hermans Architectuur geeft in het aanbod aan welke dienst wordt aangeboden, het overeengekomen tarief en/of het gebruikelijke uurtarief met een geschat aantal uren. Aan een schatting qua uren kunnen geen rechten worden ontleend. Alle tarieven zijn exclusief 21% btw. Eventuele bijkomende kosten, waaronder reiskosten á €0,23 ex btw p/km, en/of reistijd, parkeer- en verblijfskosten worden tevens in het aanbod vermeld.
3.4. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Kristel Hermans Architectuur de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.
3.5. Het aanbod en/of de speciale actie geldt niet automatisch voor vervolgopdrachten.
3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten, de beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.
3.7. Kristel Hermans Architectuur mag een aanbetaling van 25% of de eerste termijnbetaling van het overeengekomen tarief aan de klant in rekening brengen. Tenzij anders overeengekomen, wordt het restantbedrag in het overeengekomen aantal termijnen aan de klant gefactureerd. In geval van een locatiebezoek of een (ontwerp) workshop worden de kosten volledig vooraf gefactureerd en is de afspraak definitief ingepland na betaling van de desbetreffende factuur.
3.8. Kristel Hermans Architectuur mag de tarieven tussentijds wijzigen. Als de tarieven van overeengekomen diensten stijgen na het sluiten van de overeenkomst, dan mag de klant de overeenkomst annuleren per de datum dat de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen door wettelijke regelingen of bepalingen zijn hierbij uitgesloten.
3.9. Alles wat buiten het aanbod aan de klant wordt geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en mag als zodanig in rekening worden gebracht.
ARTIKEL 4. OVEREENKOMST, MEERWERK, ONTBINDEN, ANNULEREN EN WIJZIGEN
4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de klant het akkoord op het aanbod via de e-mail aan Kristel Hermans Architectuur stuurt. Wijzigingen in gesloten overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Kristel Hermans Architectuur en de klant zijn geaccepteerd.
4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Kristel Hermans Architectuur binnen de afgesproken termijn starten met de werkzaamheden. Als de klant het aanbod elektronisch heeft geaccepteerd, bevestigt Kristel Hermans Architectuur de acceptatie van het aanbod. Zolang Kristel Hermans Architectuur de acceptatie niet heeft bevestigd, mag de klant de overeenkomst kosteloos ontbinden.
4.3. Kristel Hermans Architectuur mag bepaalde werkzaamheden uit laten voeren door derden of zich laten ondersteunen zonder dat de klant daarvan vooraf op de hoogte gesteld moet te worden.
4.4. Als Kristel Hermans Architectuur door onvoorziene omstandigheden, die op het moment van het opstellen van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan is overeengekomen in het aanbod, mag Kristel Hermans Architectuur de daaruit voortkomende meerkosten als meerwerk aan de klant in rekening brengen.
4.5. Wanneer de zakelijke klant een overeenkomst voor aanvang van de werkzaamheden, losse sessie of een in-company training, traject, lezing of workshop wil annuleren, is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht om een vergoeding voor de gereserveerde tijd te betalen:
- annulering tot 30 dagen voor aanvang: 25% van het in het aanbod overeengekomen bedrag;
- annulering binnen 30 dagen voor aanvang: 30% van het in het aanbod overeengekomen bedrag;
- annulering binnen 14 dagen voor aanvang: 50% van het in het aanbod overeengekomen bedrag;
- annulering binnen 7 dagen voor aanvang of wanneer de klant niet op het overeengekomen tijdstip aanwezig is, zal 75% van het overeengekomen bedrag in rekening gebracht worden.
4.6. Ingeval van gedeeltelijke deelname of tussentijdse beëindiging door de zakelijke klant, vanwege andere redenen dan overmacht of nalatigheid van Kristel Hermans Architectuur, behoudt Kristel Hermans Architectuur het recht op het volledige overeengekomen tarief voor de betreffende overeengekomen diensten. De betalingsverplichting voor de klant komt niet te vervallen en indien er al betalingen hebben plaatsgevonden, vindt er geen restitutie plaats.
4.7. Een losse sessie kan tot 24 uur voor aanvang van de sessie kosteloos worden verplaatst. Bij verplaatsing binnen 24 uur of het niet tijdig aanwezig zijn wordt de volledige sessie alsnog in rekening gebracht, of wanneer deze al is voldaan of onderdeel is van een traject wordt deze niet geresituteerd.
4.8. In aanvulling op artikel 4.5 is de klant in ieder geval verplicht om geleden verlies, gederfde winst en de kosten voor ingekochte materialen en/of ingehuurde derden te vergoeden.
4.9. Het door de klant geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.
4.10. Indien zich wijzigingen voordoen met betrekking tot de omstandigheden waarop Kristel Hermans Architectuur zich heeft gebaseerd bij het uitbrengen van het aanbod, dan is Kristel Hermans Architectuur bevoegd deze wijzigingen te wijzigen in de uitvoering van de overeenkomst dan wel de prijzen aan te passen.
ARTIKEL 5. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
5.1. Iedere overeenkomst tussen Kristel Hermans Architectuur en de klant is een inspanningsverplichting waarbij Kristel Hermans Architectuur de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap. Het creëren van de tekeningen is een uiting van creativiteit, smaak en eigenheid. Zodra de klant akkoord gaat met het aanbod van Kristel Hermans Architectuur, gaat de klant ook akkoord met de aanpak en stijl die Kristel Hermans Architectuur hanteert. Kristel Hermans Architectuur heeft het recht om de inhoud van haar dienstverlening, voor zover hier niets expliciet door de klant over is gemeld, naar eigen technisch en creatief inzicht uit te voeren. Kristel Hermans Architectuur kan daardoor niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat niet aan de verwachtingen van de klant voldoet.
5.2. Kristel Hermans Architectuur zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Kristel Hermans Architectuur levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.
5.3. Kristel Hermans Architectuur is bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld referenties, de gegevens van de klant en het project op de website en/of social media kanalen te publiceren.
5.4. De klant is verplicht om alle informatie die nodig zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden, zoals persoons- en bedrijfsgegevens en informatie over of met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden en relevante informatie waar Kristel Hermans Architectuur om verzoekt, tijdig aan Kristel Hermans Architectuur beschikbaar te stellen. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.
5.5. Als de klant de gegevens uit artikel 5.4 niet of niet-tijdig aan Kristel Hermans Architectuur beschikbaar stelt en de uitvoering van de werkzaamheden daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant. Daarnaast mag Kristel Hermans Architectuur eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Kristel Hermans Architectuur zijn ontvangen.
5.6. Afspraken over eventuele deadlines of ingeplande trainingen/workshops worden in het aanbod schriftelijk overeengekomen. Indien levering door Kristel Hermans Architectuur afhangt van feedback of input van de klant, is Kristel Hermans Architectuur nimmer aansprakelijk voor vertraging tijdens het uitvoeren van de opdracht. Kristel Hermans Architectuur is dan gerechtigd de deadline eenzijdig te verschuiven.
5.7. De klant moet de benodigde gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 5.4 en eventuele aanvullende gegevens om een juiste uitvoering van de werkzaamheden mogelijk te maken, uiterlijk 30 dagen na akkoord op de offerte aan Kristel Hermans Architectuur aanleveren, tenzij anders is overeengekomen.
5.8. Als door toedoen van Kristel Hermans Architectuur de uitvoering van de diensten vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Kristel Hermans Architectuur dit zo snel mogelijk schriftelijk, maar altijd binnen 24 uur, aan de klant meedelen.
5.9. Kristel Hermans Architectuur werkt de opdracht uit op haar eigen locatie of op locatie van de klant. Indien de werkzaamheden op locatie bij de klant plaatsvinden, wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de faciliteiten bij de klant.
5.10. Binnen de opdracht met betrekking tot belevingsplattegronden is het mogelijk om door middel van één revisieronde correcties aan Kristel Hermans Architectuur door te geven, tenzij anders overeengekomen. Correcties kunnen binnen de omvang van de offerte worden aangeleverd mits dit niet leidt tot verandering van de opdracht.
Voor belevingsplattegronden geldt dat correcties binnen 6 maanden na levering van de conceptversie per e-mail dienen te worden aangeleverd aan Kristel Hermans Architectuur. De feedback/ gewenste wijzigingen aan de conceptversie dienen in één e-mail te worden verzameld en mogen geen wijzigingen betreffen die aan het terrein zijn aangebracht nadat het locatiebezoek heeft plaatsgevonden, tenzij vooraf anders is overeengekomen.
5.11. In geval van wijziging van de belevingsplattegronden opdracht, correcties die
na 6 maanden worden aangeleverd of wanneer de klant om een extra revisieronde verzoekt, zal door Kristel Hermans Architectuur meerwerk zoals genoemd in artikel 4.7 aan de klant worden doorberekend. Correcties die leiden tot verandering van de opdracht zullen ook worden doorberekend aan de hand van het op dat moment geldende uurtarief van Kristel Hermans Architectuur.
5.12. Kristel Hermans Architectuur behoudt zich het recht voor om aan de klant niet-bewerkbare bestanden te leveren in een in overleg te bepalen bestandsextenties. De klant, en eventuele derden, mogen geen wijzigingen aanbrengen aan de bestanden, tekeningen, plattegronden en ontwerpen zoals deze door Kristel Hermans Architectuur zijn opgeleverd, tenzij anders overeengekomen.
5.13. Modellen, kleuren, materialen, maten en afwerkingen gelden als indicatie en/of schets. Afwijkingen daarin, door bijvoorbeeld een niet-gekalibreerd beeldscherm, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding.
5.14. De klant is de eindverantwoordelijke voor de juistheid van de gegevens. Kristel Hermans Architectuur biedt het definitieve bestand aan de klant aan ter controle. Na akkoord van de klant met betrekking tot het definitieve bestand, is Kristel Hermans Architectuur niet meer verantwoordelijk voor fouten en/of onjuistheden op het definitieve bestand.
5.15. De door Kristel Hermans Architectuur gemaakte bestanden, tekeningen, plattegronden en ontwerpen worden pas aan de klant beschikbaar gesteld zodra de klant volledig aan haar betalingsverplichtingen heeft voldaan.
5.16. Alle gemaakte en geleverde bestanden, tekeningen, plattegronden en ontwerpen worden voor maximaal 1 jaar door Kristel Hermans Architectuur bewaard. Na 1 jaar worden de bestanden gearchiveerd. Op verzoek van de klant kan tot maximaal 5 jaar terug en tegen een meerprijs van €15,- ex btw per opdracht de bestanden uit het archief worden opgevraagd.
5.17. Kristel Hermans Architectuur houdt de klant, voor zover noodzakelijk, op de hoogte van de werkzaamheden en de uitvoering van de diensten.
5.18. De door Kristel Hermans Architectuur te hanteren leveringstermijn varieert per opdracht en wordt in overleg met klant vastgesteld. De door Kristel Hermans Architectuur opgegeven levertijd begint na totstandkoming van de overeenkomst en na ontvangst van alle benodigde gegevens en/of materialen van de klant. Bij het maken van een belevingsplattegrond dient, na akkoord op de offerte, het locatiebezoek binnen 9 maanden (in de maanden mei t/m september) plaats te vinden zodat Kristel Hermans Architectuur kan starten met de overeengekomen werkzaamheden. Indien de klant Kristel Hermans Architectuur niet binnen 9 maanden in de gelegenheid stelt met de werkzaamheden te beginnen en het locatiebezoek te laten plaatsvinden, is Kristel Hermans Architectuur gerechtigd te opdracht eenzijdig te beëindigen. De aanbetaling wordt niet aan de klant geretourneerd en de restantbetaling komt te vervallen.
5.19. Een door Kristel Hermans Architectuur vastgestelde leveringstermijn kan nimmer als fatale termijn beschouwd worden. Door het enkele overschrijden van een leveringstermijn raakt Kristel Hermans Architectuur niet van rechtswege in verzuim.
5.20. Bij overschrijding van de levertermijn met meer dan 30 dagen, komt de klant de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe indien Kristel Hermans Architectuur, na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst.
5.21. Aan de leveringsplicht van Kristel Hermans Architectuur zal, behoudens tegenbewijs, zijn voldaan zodra de door Kristel Hermans Architectuur geleverde zaken een keer aan de klant zijn aangeboden.
5.22. Werkzaamheden en locatiebezoeken worden niet uitgevoerd tijdens vakanties van Kristel Hermans Architectuur en op officieel erkende feestdagen zoals nieuwjaarsdag, Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag, goede vrijdag, Koningsdag en Kerst.
5.23. De bestanden die door Kristel Hermans Architectuur worden geleverd, zijn enkel voor het in de offerte overeengekomen gebruik. De geleverde bestanden mogen niet worden gebruikt voor andere commerciële doeleinden dan in eerste instantie in de offerte is overeengekomen.
ARTIKEL 6. RECHTEN EN VERPLICHTINGEN VOOR DE KLANT, HERROEPINGSRECHT
6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.
6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.4. zo spoedig mogelijk aan Kristel Hermans Architectuur te melden.
6.3. De klant is verplicht om klachten over de door Kristel Hermans Architectuur geleverde diensten en/of producten zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 dagen na constatering van het gebrek maar uiterlijk binnen 30 dagen na afronding van de hele opdracht, aan Kristel Hermans Architectuur te melden. Kristel Hermans Architectuur streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht te reageren.
6.4. De klant is verplicht Kristel Hermans Architectuur een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
6.5. Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Kristel Hermans Architectuur van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.
6.6. De klant moet zelf reservekopieën maken van alle materialen en/of gegevens die Kristel Hermans Architectuur nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Kristel Hermans Architectuur niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.
6.7. Als Kristel Hermans Architectuur inloggegevens met de klant deelt, dan is de klant verantwoordelijk voor deze gegevens. Kristel Hermans Architectuur is niet aansprakelijk voor misbruik en/of verlies van de inloggegevens en mag ervan uitgaan dat de klant degene is die inlogt door middel van de met de klant gedeelde inloggegevens.
6.8. De particuliere klant, kan een overeenkomst die betrekking heeft op een aankoop van een dienst binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen ontbinden zolang de diensten nog niet van start zijn gegaan. Kristel Hermans Architectuur mag vragen naar de reden van herroeping, maar mag de klant niet verplichten tot het geven van de redenen van ontbinding.
6.9. De in artikel 6.8 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de overeenkomst is gesloten. Indien de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, meldt de klant dit schriftelijk binnen de termijn aan Kristel Hermans Architectuur.
6.10. Wanneer het traject of een overeenkomst tussentijds wordt beëindigd, blijft de particuliere klant altijd verplicht de reeds uitgevoerde diensten en/of sessies naar rato te voldoen.
6.11. Er bestaat geen herroepingsrecht, als de klant een zakelijke opdrachtgever is.
ARTIKEL 7. BIJZONDERE BEPALINGEN COACHING EN TRAININGEN DROOMSTART EN DROOMVERSNELLER
7.1. Er is door de klant geen enkel recht of verplichting te ontlenen aan het traject, het programma en/of de sessies en ieder handelen van de klant is voor zijn/haar eigen rekening en risico. Kristel Hermans Architectuur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de wijze waarop de klant de aan hem/haar gedoceerde wijze en methode van Kristel Hermans Architectuur in de praktijk tot uitvoering brengt.
7.2. De klant erkent dat eventueel resultaat niet direct zicht- en meetbaar zal zijn en dat eventuele resultaten afhankelijk zijn van de inzet van de klant zelf en de manier waarop de klant de opdrachten uitvoert. Kristel Hermans Architectuur geeft geen enkele garanties voor het behalen van een bepaald resultaat door de klant.
7.3. Indien Kristel Hermans Architectuur is verhinderd voor een overeengekomen sessie of live training binnen een traject, zal in overleg met de klant de sessie worden verplaatst.
7.4. Kristel Hermans Architectuur geeft de klant de mogelijkheid, om binnen het traject met een vooraf bepaalde duur, een ingeplande sessie maximaal één keer te verplaatsen, mits dit 24 uur voor aanvang van de sessie aan Kristel Hermans Architectuur wordt gemeld. Indien de klant dit niet uiterlijk 24 uur voor aanvang van de sessie aan Kristel Hermans Architectuur meldt, de klant zonder afmelding niet aanwezig is voor de sessie of dezelfde sessie voor een tweede keer wenst te verplaatsen, komt de sessie te vervallen. Vervallen of gemiste sessies kunnen niet worden ingehaald.
7.5. Kristel Hermans Architectuur mag, wanneer de klant in termijnen betaalt en de termijnbetaling(en) niet-tijdig heeft gedaan, het recht op deelname aan het traject opschorten tot de betalingsachterstand is ingelopen.
7.6. Als de klant de sfeer binnen de training, het traject of de workshop verstoort door haar gedrag, dan mag Kristel Hermans Architectuur de klant de toegang ontzeggen en toekomstige deelname weigeren. Dit heeft geen enkele invloed op door de klant betaalde gelden of betalingsverplichtingen van de klant.
7.7. Indien Kristel Hermans Architectuur door verhindering van Kristel Hermans Architectuur zelf of ingehuurde derden en/of overmacht (zoals genoemd in artikel 11) genoodzaakt is een training of workshop te verplaatsen, of op een andere locatie laat plaatsvinden, behoudt de klant het recht op aanwezigheid voor de dienst voor de nader te bepalen datum.
7.8. De kennis die door de klant wordt opgedaan, mag niet worden gekopieerd en mag alleen voor eigen doeleinden gebruikt worden.
ARTIKEL 8. BETALING
8.1. Zodra het aanbod door de klant is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het overeengekomen tarief.
8.2. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na de factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
8.3. De geplande datum van een locatiebezoek of (ontwerp)workshop is pas definitief als de betaling is ontvangen. Tevens dient de eerste termijnbetaling en/of aanbetaling te zijn voldaan voor aanvang van het traject, losse sessie of training.
8.4. Kristel Hermans Architectuur biedt de klant de mogelijkheid om in vooraf overeengekomen termijnen te betalen. Indien de termijn betaling(en) niet-tijdig worden voldaan, is Kristel Hermans Architectuur bevoegd de werkzaamheden uit te stellen tot de betalingsachterstand is ingelopen.
8.5. De klant kan bezwaren tegen de door Kristel Hermans Architectuur verzonden facturen uiterlijk binnen vijf dagen na factuurdatum schriftelijk aan Kristel Hermans Architectuur kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaar zal Kristel Hermans Architectuur een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
8.6. Als de klant niet-tijdig aan de betalingsverplichting voldoet, is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een verdere ingebrekestelling nodig is.
8.7. Bij een niet tijdige betaling is de klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €150,- excl. BTW bedragen. In geval van een particuliere klant worden de wettelijke tarieven in rekening gebracht.
8.8. In geval van liquidatie, faillissement, beslag, surseance van betaling of overlijden aan de zijde van de klant zijn de vorderingen van Kristel Hermans Architectuur onmiddellijk opeisbaar.
8.9. In aanvulling op artikel 8.8 heeft Kristel Hermans Architectuur het recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de klant die hierdoor mocht ontstaan.
ARTIKEL 9. INTELLECTUEEL EIGENDOM
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde diensten, producten, bestanden, tekeningen, plattegronden, ontwerpen, documentatie en/of materialen berusten bij Kristel Hermans Architectuur tenzij anders is overeengekomen. Het is de klant in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen, te veelvoudigen, door te verkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2. De intellectuele eigendomsrechten op door Kristel Hermans Architectuur ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Kristel Hermans Architectuur tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.
9.3. Kristel Hermans Architectuur is niet verantwoordelijk voor de informatie en/of content die via de klant met Kristel Hermans Architectuur wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld. Indien de door de klant aangeleverde informatie en/of content op een manier inbreuk maakt op rechten van derden en/of in strijd is met de geldende wet- en regelgeving, zal de klant Kristel Hermans Architectuur vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de klant.
9.4. Iedere handeling die in strijd is met dit artikel wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Kristel Hermans Architectuur recht heeft op een vergoeding ter hoogte van €1.000,- een dergelijke vorm van onrechtmatig gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.
9.5. De klant krijgt na levering van de bestanden een exclusieve en niet-overdraagbare licentie tot het gebruik van de bestanden, tekeningen, plattegronden en/of visuele samenvattingen. De licentie leent zich voor normaal gebruik en sluit bewerkingen aan de geleverde bestanden uit. Tevens heeft de licentie geen betrekking op gebruik van het bronbestand, de klant krijgt derhalve geen toegang tot het bronbestand.
ARTIKEL 10. DUUR OVEREENKOMST EN BEËINDIGING
10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
10.2. De klant kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen, behalve als dit expliciet is toegestaan.
10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.
10.4. In uitzondering op artikel 10.3. kan Kristel Hermans Architectuur de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
- surseance van betaling aan de klant is verleend;
- het faillissement van de klant is uitgesproken;
- het vermoeden bestaat dat de klant niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en/of terugkerende betalingsproblemen;
- de klant handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
- de klant inbreuk maakt op rechten van derden;
- de klant handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de overeenkomst;
- de klant niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Kristel Hermans Architectuur negeert;
- er voor Kristel Hermans Architectuur aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Kristel Hermans Architectuur zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de klant, om de werkzaamheden uit te voeren.
10.5. Kristel Hermans Architectuur zal, indien de overeenkomst wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de nog niet uitgevoerde werkzaamheden aan de klant restitueren maar nooit verplicht zijn om een schadevergoeding aan de klant te betalen.
10.6. Als Kristel Hermans Architectuur op het moment van de beëindiging zoals genoemd in heel
artikel 10 al betalingen met betrekking tot de reeds uitgevoerde werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald. Daarnaast blijven bedragen die Kristel Hermans Architectuur vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
ARTIKEL 11. AANSPRAKELIJKHEID
11.1. De klant is en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren of toepassen van kennis, handelingen en/of adviezen die door Kristel Hermans Architectuur tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden worden gegeven. Kristel Hermans Architectuur heeft enkel een adviserende rol.
11.2. Indien Kristel Hermans Architectuur toch, ondanks artikel 11.1, toch aansprakelijk wordt gesteld, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal tweemaal van het overeengekomen tarief voor de betreffende werkzaamheden. Dit bedrag is te allen tijde maximaal het bedrag wat de verzekering in het betreffende geval aan Kristel Hermans Architectuur uitkeert. Als er sprake is van een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag van de door de klant laatst betaalde factuur.
11.3. De klant heeft pas recht op een schadevergoeding als de klant Kristel Hermans Architectuur heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de klant door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de klant Kristel Hermans Architectuur een redelijk termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Kristel Hermans Architectuur niet heeft voldaan aan herstel en/of nakoming, heeft de klant mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geld het vereiste van een ingebrekestelling niet.
11.4. In aanvulling op artikel 11.2 is Kristel Hermans Architectuur alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de klant moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter voorkoming of beperking van de schade voor zover de klant kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
11.5. Kristel Hermans Architectuur is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan de kant van Kristel Hermans Architectuur.
11.6. Kristel Hermans Architectuur is in ieder geval nooit aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals gemiste besparingen, misgelopen winst, kosten voor juridische bijstand, verlies van klanten, herstelkosten, schade door bedrijfsstagnatie en voor schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel 5.4 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of wanneer Kristel Hermans Architectuur is uitgegaan van door of namens de klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
11.7. De klant vrijwaart Kristel Hermans Architectuur tegen alle aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met werkzaamheden die Kristel Hermans Architectuur in het kader van de overeenkomst heeft verricht.
11.8. Er is door de klant geen enkel recht of verplichting te ontleden aan het traject en/of het programma, de opdrachten en/of oefeningen en ieder handelen van de klant is voor eigen rekening en risico. Kristel Hermans Architectuur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de wijze waarop de klant de gedoceerde wijze en methode van Kristel Hermans Architectuur in de praktijk tot uitvoering brengt.
ARTIKEL 12. ONDERBREKING VAN DE WERKZAAMHEDEN EN OVERMACHT
12.1. Kristel Hermans Architectuur is niet gehouden aan de verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door overmacht. Onder overmacht wordt een situatie verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en overheidsmaatregelen.
12.2. Indien zich een situatie zoals genoemd in artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 90 dagen heeft
geduurd, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.
12.3. Kristel Hermans Architectuur is bij het uitvoeren van de werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Kristel Hermans Architectuur geen invloed op kan uitoefenen. Kristel Hermans Architectuur kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Kristel Hermans Architectuur een overeenkomst is aangegaan.
12.4. In geval van een zakelijke overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.
ARTIKEL 13. OVERIGE BEPALINGEN EN TOEPASSELIJK RECHT
13.1. Als de klant in de opdracht bepalingen en/of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze voorwaarden, dan zijn deze bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Kristel Hermans Architectuur deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.
13.2. Kristel Hermans Architectuur spant zich in om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.
13.3. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.
13.4. Indien Kristel Hermans Architectuur in het voordeel van de klant afwijkt van de algemene voorwaarden, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen.
13.5. Rechten en plichten die ontstaan uit de overeenkomst kunnen alleen van de klant op een andere partij worden overgedragen als Kristel Hermans Architectuur daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
13.6. Op alle overeenkomsten en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
13.7. Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.
13.8. Alle conflicten zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Kristel Hermans Architectuur is gevestigd, behalve als een wettelijke verplichting anders bepaalt.
Versie: september 2024