Experimentele waterwoning

Experimentele waterwoning

Klik op de afbeeldingen voor de volledige weergave.

ALGEMENE GEGEVENS

Bachelor project 3, najaar 2008

Richting
Architectuur en Techniek

Opgave
Verdichting van het stedelijk weefsel middels het plaatsen van waterwoningen op het Eindhovens kanaal.

Project begeleiders
H.M.I.M.C. (Hilde) Ruelens en J.P.A. (Jan) Schevers

CONCEPT

Masterplan
Trappen, fiets- en voetpaden zullen verschillende drijvende woningen met elkaar verbinden en gezamenlijk een cultuurroute over het kanaal vormen. Deze cultuurroute kan onderdeel uit gaan maken van bijvoorbeeld Glow en de lichtjesroute. De woningen zijn bolvormig omdat daarmee het verschil kan worden uitgedrukt tussen bouwen in en op het water en bouwen op het land; bolvormige elementen zijn niet geschikt voor bouwen op het land, omdat ze ondersteboven zullen rollen als ze niet van een hulpconstructie worden voorzien. Bolvormige gebouwen zijn wel mogelijk in het water (zonder hulpconstructie), omdat ze daar kunnen drijven. Een ander bijzonder aspect is de doelgroep: er wordt gericht op beginnende architecten en kunstenaars die zowel zullen gaan wonen, werken als exposeren op het water. Zowel de vormgeving als de functie maakt op die manier het kanaal tot een waardevol onderdeel van de culturele routes door de stad Eindhoven.

Individuele uitwerking

‘De twee spiralen uit het gebied worden één.’

Wonen en werken ontmoeten elkaar halverwege het kanaal, hetzelfde geldt voor het groen en de industrie. De specifieke waterwoning waar de individuele uitwerking zich op richt, bevindt zich daar waar deze tegenstrijdigheden samen  komen. Het samenkomen is vertaald naar een spiraal welke de routing naar en door het gebouw vormt.

REFLECTIE

Tijdens dit project heb ik geleerd hoe belangrijk maquettes zijn voor het ontwerpproces. Het was lastig om al schetsend grip te krijgen op de bolvorm, maar door het maken van verschillende schetsmaquettes ben ik in 3D tot het eindresultaat gekomen waarin de spiraal helemaal in het ontwerp geïntegreerd is. Dit zou met alleen 2D en 3D tekenwerk nooit gelukt zijn.

“Design with models”